Van jullie, de leerlingen, wordt verwacht dat je goed voorbereid en met een positieve instelling naar de les komt en natuurlijk mogen jullie dat ook van de docent verwachten. Bedenk dat de les je de handvatten aanreikt waarlangs jij je doel kan bereiken. Door thuis of waar dan ook te studeren op de wijze die jou is aangereikt kun je dat doel halen. Verdiep je dus in de aanwijzingen over hoe en hoe lang te studeren en in de overige lesstof die je hebt meegekregen. Ook hier geldt iedereen is verschillend, maar dagelijkse oefening is noodzakelijk. Heel jonge leerlingen oefenen zo’n twintig minuten per dag,  terwijl de gevorderde leerling wel twee uur studeert en soms nog uren doorgaat met VIOOLSPELEN.

Belangrijk: de inbreng van ouders van de jongere leerling is van cruciaal belang,  meeleven als het moeilijk wordt, een beetje sturen en vooral warme belangstelling, waardering en gevoel voor humor doen wonderen.

Elke leerling heeft z’n specifieke sterke en zwakke punten die een eigen aanpak en materiaal behoeven dit geldt zowel voor het technische, fysieke als emotionele vlak. De één heeft uitdaging nodig en krijgt een concoursje voor te bereiden en de ander moet je voorzichtig zo ver zien te krijgen om voor oma en opa te spelen. Het is in ieder geval belangrijk dat er regelmatig voor publiek en in een groep wordt gespeeld en dit zal dan ook regelmatig gebeuren en van iedere leerling wordt verwacht dat hij/zij meedoet.

Betrokkenheid van ouders bij de startende en jongere leerling wordt toegejuicht aangezien de ervaring leert dat dit de voortgang van de vioolstudie positief beïnvloedt.

SDC10011 (800x600)